Tegelijk met de publicatie van het boek Spelenderwijs Verbinden en Hechten organiseerde uitgeverij SPW een middagsymposium met prominente sprekers en workshops. “Natuurlijk kunnen jullie alles in het boek lezen”, stelt Micheline Mets*, “maar de finesses leer je door het samen te doen.” Het eerste middagsymposium was al snel volgeboekt en ook met de verkoop van het boek gaat het voortvarend. Ondertussen wordt een tweede druk voorbereid en eveneens het tweede symposium zat al snel vol. Tijdens de inloop bij het middagsymposium Spelenderwijs Verbinden en Hechten op 17 februari 2017, staat centraal in een kring van vijf vrouwen Cora van den Tol. Ze is directeur-bestuurder van de Stichting Den Enghoeve. Een bijzondere plek in het groen waar een ervarings- en lichaamsgerichte dagbehandeling wordt aangeboden aan jongeren tussen de 4 en 18 jaar. “Ik ben hier vandaag met mijn team”, vertelt Cora. “We hopen op verdieping en inspiratie. Kijken of we er iets mee kunnen en of het aansluit bij onze werkwijze. Wat mij in ieder geval aanspreekt is Steiners gedachtegoed over het leven in en met de natuur. Dat doen wij ook!”

 

“Kinderen kunnen zich niet niet hechten. Het wordt of een veilige hechting of een onveilige hechting”

 

Leony Coppens, de eerste spreker van de dag, is vrijgevestigd klinisch psycholoog, supervisor VGCt, EMDR-practitioner en psychotraumatherapeut NtVP. Ze schreef het voorwoord voor het boek en werkte intensief samen met Micheline. Coppens refereert eraan dat tijdens het werk regelmatig mensen bij Micheline aanklopten met de vraag of zij nog een spelvorm kon aanraden. “En jawel hoor, Micheline heeft altijd een passend spelletje klaar. Simpel en laagdrempelig. Micheline denkt vanuit het spel. Als je WO-geschoold bent ken je de theorie, alleen hoe vertaal je dit naar de praktijk? Dat maakt dit boek zo nodig.” In haar lezing gaat Leony Coppens in op wetenschappelijke inzichten en vele jaren praktijkervaring hoe veilige en onveilige gehechtheid zich ontwikkelen. “Vanaf de geboorte reageren ouder en kind van nature op elkaar, zoals bij een pingpongspel. De ouder moet vertrouwen uitstralen, laten weten dat het goed is. Wij mensen kijken naar elkaar. Denk maar eens hoe we afgaan op de blik van een stewardess in het vliegtuig. Als zij (of hij) vertrouwen uitstraalt, zijn wij gerust. Wordt de stewardess wiebelig, worden de passagiers ook zenuwachtig.” Elkaars geluidjes nadoen en gezichtsuitdrukkingen spiegelen, kiekeboe spelen, samen stoeien en plezier delen zijn belangrijke bouwstenen van een veilige hechting. Een veilige gehechtheid vergroot de veerkracht en zorgt ervoor dat een kind vertrouwen ontwikkelt in zichzelf, anderen en de wereld om hem heen. “Onveilige gehechtheid heeft een negatieve invloed op de ontwikkeling van een kind”, stelt Coppens, “en kan onder andere tot diverse psychische en psychiatrische problemen leiden. Investeren in een veilige hechting tussen ouder en kind is een belangrijke investering in de toekomst van een kind. Het boek Spelenderwijs Hechten en Verbinden is daarbij een waardevolle hulp.”

 

Ik ben de moeite waard!

 

Bettie Sleeuw, Psycholoog NIP, SKJ Master Psycholoog, gecertificeerd als Theraplay® Therapeute, Trainer & Supervisor gaat in op de rol die spel in het algemeen heeft en Theraplay® in het bijzonder bij het tot stand komen van een veilige gehechtheid. “Theraplay® is een speelse manier om een kind alsnog te bieden wat het heeft gemist. Veiligheid, geborgenheid, die liefdevolle aanraking”, aldus Bettie Sleeuw. “Je ziet dat spel een middel is voor kinderen en hun opvoeders om verder te komen. Beiden krijgen de ruimte zich te ontwikkelen.” Theraplay® gebruikt de natuurlijke, gezonde manier van interactie tussen een baby en de verzorger als model in de behandeling van kinderen met hechtingsproblemen. Uitgangspunt is dat dit ook in een later stadium de belangrijkste bouwstenen zijn voor een gezonde ontwikkeling. “Elk kind heeft een veilige basis nodig, een vertrouwd persoon waar je op terug kunt vallen, die weet wat je echt nodig hebt en ervoor zorgt dat je dat ook krijgt.” Als de relatie tussen ouder en kind, om wat voor reden dan ook, niet het natuurlijke proces heeft kunnen doorlopen om een veilige gehechtheid te ontwikkelen, helpt de speelse manier van omgaan met elkaar. Tijdens de behandeling wordt gewerkt om de relatie op te bouwen of te versterken. Bettie: “Theraplay® kun je succesvol inzetten om kinderen te helpen met een grote variëteit aan problemen. Door het plezier dat ze ervaren tijdens de spelletjes, groeit het vertrouwen. Opvoeder en kind maken echt een stap voorwaarts.” Veel professionals die bekend zijn met Theraplay® keken uit naar de uitgave van Micheline Mets. “Dit is echt heel fijn”, zegt Bettie Sleeuw, oprichter van de Theraplay® Academie in Nederland. “Zo’n boek met meer dan honderd spelvormen die verwant zijn aan Theraplay®, hadden we niet in Nederland.”

 

Spel is een middel om verder te komen

 

Micheline Mets, Speltherapeut met eigen praktijk, Theraplay® Therapeute

Stefanie van Ruijven, Opleider Sherborne Samenspel/ Theraplay practitioner level 2/ VIPP-SD/ Ambulant Gezinsbehandelaar bij Intermetzo Polikliniek Haaglanden,

Marthe Schneijderberg, Orthopedagoog, GZ-psycholoog i.o. bij Intermetzo Polikliniek Haaglanden

Echt ervaren hoe het is om de spelletjes en oefeningen te doen, maakt dat je ze paraat hebt om in te zetten in de praktijk van elke dag. Micheline Mets, Stefanie van Ruijven en Marthe Schneijderberg gaan met de deelnemers verdeeld over drie groepen aan de slag: de theorie wordt in praktijk gebracht. Bij iedere groep waar ik binnenloop, spat het plezier ervan af. Of deelnemers nu in een cirkel staan en elkaars handen, knieën of schouders aanraken, dropveters eten of veertjes overblazen. De simpele spelletjes nodigen je uit mee te doen. Het ontspannen karakter stelt iedereen op z’n gemak. Tijdens het netwerken glunderen de meeste deelnemers. Wilna van den Heuvel, programmaleider en supervisor speltherapie en spelagogiek, van de Hogeschool Utrecht lacht als ze een laatste stukje dropveter in haar mond stopt. “Theraplay® is luchtig en laagdrempelig. Ik had er zo’n ander beeld bij. Dit is prachtig. Wat ik er vooral mooi aan vind is dat kinderen en ouders samen de therapie kunnen doen. Hoe meer verschillende hulpvormen je studenten kunt aanbieden, hoe beter ze kunnen afstemmen op de individuele vragen van de cliënt.”

Cora van den Tol en haar team zitten bij elkaar aan een tafel met hapjes en een drankje. Ze hebben erg genoten. “Ja”, knikt de directeur-bestuurder van de Stichting Den Enghoeve. “Het was een mooie middag, beslist inspirerend.” De deelnemers kunnen na afloop van het middagsymposium bij de receptie hun boek afhalen. Evenals de accreditatie. Op de trappen van de uitgeverij vind ik een geel veertje en een blauwe ballon. In de trein op weg naar huis kijken mensen mij lachend aan.

 

Verslag door Geraldina Metselaar van GM tekst

 

* Het zijn de finesses. Mede daarom organiseert Micheline Mets in haar eigen praktijk Ilmatar bijeenkomsten voor professionals en ouders. Klik hier